Εζησε φτωχός, δεν πούλησε ούτε έναν πίνακα, πέθανε πλούσιος Ημερομηνία:
27/10/2021, 06:24 - Εμφανίσεις: 177
Δεν είχε πουλήσει ποτέ έναν πίνακα στη ζωή του, ζούσε στη φτώχεια, κι όμως, όταν πέθανε άξιζε σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια», λέει εμφατικά ο Αντονι Γουίλιαμς, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του οργανισμού Boris Lurie Art Foundation στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου για την έκθεση «Bories Lurie: Nothing to do but to try».
«Ηταν», συνεχίζει διστάζοντας προς στιγμή και ψάχνοντας προσεκτικά τις λέξεις, «ένας περίπλοκος άνθρωπος».
Και πραγματικά, το παράδοξο των κακών συνθήκων διαβίωσης του Μπόρις Λούρι ήταν ένα μόνο κομμάτι από το παζλ που συνθέτει την τραγική μα και συνάμα ενδιαφέρουσα ζωή του ζωγράφου, γραφίστα, γλύπτη, χρονικογράφου και συνιδρυτή του κινήματος No!art.
Σε όλες αυτές τις παράλληλες ιδιότητες προστέθηκε άλλη μία που του άφησε βαθιά το αποτύπωμά της μέσα του: επιζών των ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης.
Εξαιτίας αυτής τη σύνδεσής του με το Ολοκαύτωμα, τα έργα του τώρα εκτίθενται στο Μουσείο Ισραηλινής Κληρονομιάς του Μανχάταν.
Η συγκεκριμένη έκθεση είναι η πρώτη σύγχρονης τέχνης που φιλοξενείται στους χώρους του μουσείου τα 24 χρόνια που λειτουργεί.
Η ομορφιά και ο τρόμος που περιγράφονται στα σχεδόν 100 έργα του δημιουργού τα οποία φιλοξενούνται εκεί δένουν πολύ καλά με την κεντρική έκθεση του μουσείου με μαρτυρίες από το Ολοκαύτωμα και το Judaica, έναν αφιερωματικό κήπο που σχεδιάστηκε από τον γλύπτη Αντι Γκολντσγουόρθι.
Σε αυτά προστίθεται και η έδρα του Εθνικού Γίντις Θεάτρου Folksbiene, της θεατρικής ομάδας που παρουσιάζει έργα στη γερμανική γλώσσα την οποία μιλούσαν οι εβραϊκές κοινότητες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, έχοντας τη μεγαλύτερη συνεχή παραγωγή θεάτρου από οποιαδήποτε γλώσσα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οι περισσότεροι πίνακες του Λούρι ολοκληρώθηκαν το 1946, σε μια καταιγιστική καλλιτεχνική χρονιά για τον ίδιο, και σήμερα χαρακτηρίζονται ως «η σειρά του πολέμου».
Στα σχέδιά τους κρύβουν όλες τις φρικτές εμπειρίες του από τη ναζιστική θηριωδία, γι’ αυτό και ο πρόεδρος του μουσείου Τζακ Κλίγκερ τα αποκαλεί «ένα διαφορετικό ...